Hovmästaren ser till att vara steget före

Publicerat den Kategoriserat som Kyrkslätts nyheter
Joakim Sved ser till att bordet är dukat inför lunchserveringen.

– När jag går till jobbet har jag ingen aning om hurdan dagen kommer att bli. Jag tänker som så att varje dag är en speldag, och jag ska vara redo för vilka situationer som än uppstår. Ready to rock and roll, säger Joakim Sved skrattande.
Sved har arbetat på en restaurang i Kyrkslätts centrum nästan sedan den öppnade 2010. När han berättar vad som förväntas av hovmästaren vet han alltså vad han pratar om. Hovmästaren är länken mellan sal och kök och han ska kunna avläsa olika människor och situationer.
– I mitt arbete ska man ha stor människokännedom. Jag försöker veta vad kunden vill före den vet det själv. Det gäller att hela tiden vara ett steg före och inte två steg efter, säger Sved.

Arbetsdagens gång
På intervjudagen har Sved kvällstur som börjar på eftermiddagen. Då börjar han arbetsdagen med att gå igenom reserveringar samt läsa e-posten där det kan finnas allt från akuta frågor till stora bokningar flera månader framåt i tiden. Efter det ställer han salen i skick för middagskunderna samt ser till att det finns vin och lemonad på kylning samt att kaffekokaren är laddad.
– Kvällskunderna kommer mellan klockan sjutton och nitton, äter ett par timmar och går därefter hem. Officiellt har vi öppet till klockan tjugotre, men köket stänger ett par timmar före det, så när den sista kunden går stänger jag. I kväll stänger jag antagligen klockan tjugoett. Eller klockan tjugotre, det kan man aldrig veta, säger Sved glatt.
Han poängterar att kunderna får sitta kvar i lugn och ro tills de är färdiga. Om ett sällskap sitter kvar länge hittar han alltid på någonting att göra under tiden, som att torka damm eller fylla skåp.

Bred kundkrets
När Sved berättar om sitt arbete hörs det tydligt att kunden kommer i första rum. Restaurangen har en väldigt bred kundkrets och kunderna kan vara allt från tonåringar eller barnfamiljer till hundraåringar.
– En del kunder vill tala mycket medan andra vill äta i fred, då är det bäst att låta kunden ta initiativet till diskussionen, så att jag därefter kan svara på samma våglängd, förklarar Sved.
Majoriteten av kunderna på restaurangen är stamkunder som bor på orten. Under julsäsongen och sommaren besöker också andra kundgrupper stället, till exempel sommargäster som alltid stannar till vid restaurangen på väg till sommarstugan. När det ordnades söndagsbruncher kom det sällskap från Helsingfors på söndagsutflykt.
– Det bästa med jobbet är att vi har så många stamgäster och när kunderna vill skaka hand och tackar för en lyckad minnesstund eller födelsedagsmiddag, säger Sved.

Livsstil
När Sved berättar märks det att han har hittat rätt plats i livet. Det är vanligt att restaurangpersonal byter arbetsplats efter två år, men på den här restaurangen har många jobbat sedan starten. När restaurangen byggdes hade Sved nyss flyttat till Kyrkslätt och jobbade på en anrik restaurang med Michelin-stjärnor i Helsingfors. Han hade långa arbetsdagar och pendlade varje dag, vilket var tungt.
– När jag gick till tåget såg jag gropen i marken där bistron småningom byggdes. Jag hade hört att det var Päivi och Marko Palovaara som skulle öppna en restaurang, och visste att han var en av de främsta köksmästarna i Finland. En dag ringde jag upp Päivi och frågade om jobb, och på den vägen är jag fortfarande och trivs jättebra, sammanfattar Sved.
Sved säger att det är ett tungt jobb, bland annat för att han går otaliga kilometer per dag i salen. Men helheten fungerar bra och han har bra arbetskamrater. Han tillägger att det är lyx att ha allting inom ett par kilometers radie från hemmet; arbetsplatsen, gymmet och barnens skola.
– I en restaurang är det hela tiden något på gång, och det är det jag tycker om. Jag har jobbat med det här hela mitt liv och det har blivit en livsstil. Man vet aldrig vad som väntar och det är det som får i gång adrenalinet. Jag skulle då om jag hade ett strikt rutinmässigt jobb.

Text och bild: Heidi Schreiber