Plockaren vet vilken mat folk vill ha i butikskorgen

Publicerat den Kategoriserat som Kyrkslätts nyheter
Vagnarna med kartonglådor är en vanlig syn i matbutiken på morgnarna. Här packar Josefin Strandell en beställning.

Coronapandemin har gett upphov till den nya arbetsuppgiften plockare. När människor under pandemin var i karantän eller inte ville besöka matbutiker på grund av smittorisken, uppkom behovet att utveckla hemkörning av matvaror. Tjänsten har visat sig så populär att den har kommit för att stanna.
Josefin Strandell är en av de personer som plockar ihop varor till beställningar. Hon har tidigare arbetat i matvaruaffär heltid, så butiksvärlden är bekant för henne. För tillfället studerar hon, och ser arbetet som plockare som en trevlig extraförtjänst.
– Jag arbetar som plockare på fredagar, eftersom det finns flest beställningar inför veckosluten. Man ser på beställningen att den är gjord för veckoslutet, med till exempel lyxigare morgonmål och middag, säger Strandell.

Prioriteringar
Beställningarna görs på nätet och plockarna ser i en apparat vilken produkt de ska plocka. Där syns en vara i gången; mängd, antal samt i vilken hylla den finns. Plockarna avläser produktens kod, och om de tagit fel vara protesterar appen. Ibland finns inte den produkten kunden beställt. Kunden har kryssat i antingen att den inte vill ha någon ersättande vara eller att produkten får ersättas med något motsvarande.
– Då måste man fundera vad som är viktigast för just den här kunden. När jag väljer en ersättande vara är den första prioriteringen om det ska vara en viss diet, till exempel laktosfri eller glutenfri. Men sedan kollar jag också att den ersättande varans pris, smak och kundprofilen i beställningshelheten, berättar Strandell.
Det är alltså inte någon lätt sak att välja en ersättande vara. En del kunder har skrivit i tilläggsfältet att de inte vill ha dyrare i produkter. Om kundens beställning innehåller främst ekologiska varor bör den ersättande produkten också vara ekologisk. Om till exempel en speciell rågbrödssort är slut, så strävar Strandell efter att välja en med likadan smak.

Plockarens färdigheter
Strandell påpekar att det här arbetet inte passar för alla.
– Som plockare måste man vara noggrann och snabb, men man ska dessutom kunna sätta sig in i en annan människas stövlar. Jag tänker ofta på hur jag själv skulle vilja att min beställning görs, säger Strandell.
Plockarna bör dessutom känna till produkter och mat. Kundbetjäning är också en viktig kunskap eftersom kunderna i affären ofta frågar plockarna var någon vara finns.
Strandell berättar att hon ibland kan gissa att kunden ska tillaga lasagne, om beställningen innehåller lasagneplattor, tomatkross, mjölk och ost, men så märker hon att det inte finns rätt sorts malet kött i hyllan men kunden har kryssat i att man inte får ersätta produkter.
– Då ringer jag kunden och frågar vad jag ska ersätta köttet med, säger Strandell.
Speciellt när det gäller frukt och grönsaker kommer plockarens produktkännedom fram. Grundregeln är att de hellre ska välja lite omogna frukter än ätfärdiga frukter. Om en kund beställt tio bananer väljer Strandell fem gula och fem gröna bananer, så att det täcker behöver för en hel vecka framåt.
– Men sådana som beställer ofta skriver kanske i extrakommentarerna att de vill ha mogna kivifrukter eller gröna bananer. Om jag märker att kunden beställt tortillaingredienser och det finns avokado på listan försöker jag välja mogna avokador. För mig är det viktigt att lägga märke till småsakerna, säger Strandell med yrkesstolthet i rösten.
Hon tillägger att det roligaste med jobbet är att hon får mycket motion, eftersom en vanlig arbetsdag innebär cirka femtontusen steg för henne.

Olika kundtyper
Plockarna vet också vilka olika sorters kundtyper som finns och hurdana beställningar de gör. En stor kundgrupp är barnfamiljer med stora beställningar.
– Jag lägger också märke till om beställningen ser ut att vara gjord för en pensionär som beställt mat för en vecka framåt, för att få maten hemtransporterad, berättar Strandell.
I arbetsbilden syns tydligt att olika människor äter på olika sätt. En del gör beställningar med de billigaste varorna, andra beställer ekologiskt medan en annan kan ha prioriterat hälsosamma varor i sin matlåda.
Strandell säger att hennes vänner ofta frågar om det är intressant att se vad andra människor köper. Hon tycker själv att alla kan se andras shoppingvagnar till exempel vid kassorna. Fast visst ser plockarna olika saker, som vilka brödsorter som är populärast samt vilka trender som finns inom matlagning.
– Någon gång har jag märkt att en kund köper helt samma produkter som jag själv gör. Då försöker jag gissa vilka produkter som kommer till nästa på listan.

Text och bild: Heidi Schreiber